Uncharted: The Lost Legacy

På uppmaning av min goda vän Joakim så tog jag tag i att spela klart Uncharted: The Lost Legacy. Jag hade påbörjat det tidigare men spelet drunknade och glömdes bort. Spelåret 2017 har vart ett tokigt bra spelår så några spel blir helt enkelt bortglömda. Men nu har i alla fall eftertexterna rullat och jag är lite besviken. Inte för att Uncharted: The Lost Legacy egentligen är ett dåligt spel. Det är bara samma gamla vanliga. Visserligen har Nathan Drake bytts ut mot Chloe Frazer men det visar sig snabbt vara en väldigt liten förändring. Har du spelat något av de tidigare spelen i serien så vet du vad du kommer få. En del plattformande med linjärt upplägg, en hel del, ramla-mot-en-säker-död-men-klara-sig-ändå-och-inte-bry-sig-upplevelser. Nästan allt har vi sett förut. Något som inte synts förut är att spelet på sina håll blev mer öppet. Inte för att det påverkade mig mer än att jag tröttnade leta efter skatter (en favoritsyssla i det äldre spelen). Istället far jag runt med min övernaturliga Jeep och tar upp kartan stup i ett. Allt för att inte få något flyt i spelandet.

Gång på gång träffar vi på fiender som med ganska korkad AI står i vår väg. Det är enklare att smyga förbi och ta ut dem en och en nu för tiden men oftast som oftast så har en fiende dykt upp bakom ryggen på en och så blir det eldstrid, igen. När spelet är slut har jag undanröjt 288 stycken fiender. Kanske är jag inte mer massmördare nu än i det tidigare spelen men det är ändå tröttsamt. Jag har oftast inget problem med att det finns en del poänglöst stridande i spel men det här är 6:e gången i följd (jag räknar såklart med PS Vita-spelet) som jag slåss mot legosoldater som någon knäppis med för mycket pengar lejt. Fantasilösheten är det största utropstecknet. Nästa gång vi kanske slipper just den här formen berättelse? Hoppas jag kan i alla fall.

Trevlig är ändå skådespelarinsatserna. Det märks att mycket fokus hamnar här. Det skulle vara ännu intressantare att se Naughty Dog använda all denna talang på något mer givande sätt. Förutsättningarna för bra berättelser i bra spel finns uppenbarligen. Använd den. Jag behöver inte fler matineäventyr.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *